Wat is Dynamic Pricing?

Bekijk de video onderaan als voorbeeld

Spreken we over dynamic pricing, dan bedoelen we de bedrijven en winkels die hun prijzen steeds aanpassen om de marge en op een andere manier de kans op verkoop te verhogen. 

Vooral winkels gebruiken deze manier om op zoek te gaan naar de prijs die de consument op een specifiek moment en tijd wil. En er ook bereid is om er voor te betalen. 

Er zijn winkelketens waar dergelijke artikelen meerdere keren van prijs worden aangepast op een dag. 

Deze wijzigingen gebeuren automatisch. En op basis van algoritmes en dataverzameling. 

Ook word er bij dynamic pricing rekening gehouden met de prijs van de concurrent. Tijd van de dag, de dag van de week en de voorraad. 

Deze prijzen die de concurrenten aannemen of accepteren worden steeds gemonitord. Met behulp van Spiders (robotjes van Google) die de webshops in het vizier houden.

Wil je starten of ben je geïnteresseerd in E-Commerce?

Ook meer abstracte factoren, bijvoorbeeld het weer, kan een rol spelen voor het bepalen van de prijs. 

Om aanpassingen van de prijzen van producten gemakkelijker te laten verlopen. Worden steeds meer winkels met hun schappen voorzien van elektronische prijskaartjes.

Zo kan de prijs die in de display word weergegeven, op een eenvoudige manier op afstand worden aangepast. 

Als de prijs van de artikelen word aangepast op het profiel van de klant ( zoals geslacht of het gedrag) noemt men dit ook wel Personel Pricing. 

Dynamic Pricing voorbeeld

Hieronder een video waarin wordt uitgelegd hoe het in z’n werking gaat. Let wel op: deze video is wel in het engels!

Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass

Hoe je binnen een paar maanden een miljoenenomzet kan draaien!

Ja, ik ben benieuwd!