De adviesprijs wordt vastgesteld door de producent of officiele importeur. Een vastgestelde reguliere prijs voor een product.
De winkeliers kunnen wettelijk niet worden verplicht, om deze adviesprijs te blijven hanteren.
En soms zijn de prijzen op zijn minst richtinggevend voor de prijs waarvoor een product in de winkel komt te liggen.
De adviesprijs fungeert als een referentieprijs. Om een lagere of hogere prijs te hanteren, staan verkopers in principe vrij.
Hoewel formeel niet word toegestaan. Worden retailers door de fabrikant bij sommige officiele beperkingen, om prijzen vast te stellen en bij verkoopkanalen opgelegd.
Het gebruik van lagere prijzen, mag dan bijvoorbeeld alleen als het tijdelijke aanbiedingen betreft. Doet de winkelier dit niet, dan kan er door de distributeur in het uiterste geval gestopt worden met leveren.
Adviesprijs in marketing
Bij het berekenen en communiceren van het voordeel van aanbiedingen, spelen de adviesprijzen een prominente rol.
De korting wordt berekend met het verschil tussen de actuele verkoopprijs en de adviesprijs. Voor de klant is dit een goed overzicht.
Op de andere manier kan het echte verkregen voordeel lager liggen. Wanneer de reguliere prijs buiten een korte actie sowieso al lager is dan de echte adviesprijs.
Vooral de brandstofmarkt is een goed voorbeeld waar veel met adviesprijzen wordt gewerkt. Regelmatig worden deze prijzen aangepast aan de ontwikkelingen op de oliemarkt.
Bij benzinestations worden de adviesprijzen i.v.m. de sterke concurrentie op prijs, vrijwel nergens meer gehanteerd.
Daarom is de mogelijkheid om de hoeveelheid korting om te schermen ten opzichte van de prijs.
Een belangrijk motief om de hoge adviesprijs niet structureel op de gemiddelde prijs op de markt, aan te passen.
Bekijk hieronder de video uitleg:
Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass
Hoe je binnen enkele maanden een miljoenenomzet kunt gaan draaien!