Een lead, ook wel een prospect, is een persoon of bedrijf die geinteresseerd is in de aankoop van product of dienst. Soms wordt met een lead bedoeld als het gaat om een concrete aanvraag, zoals een verzoek voor meer informatie, of een offerte.
Het kan mede gaan om een prospect die, vanwege sommige acties of contacten die op interesse wijzen, door de aanbieder kan worden beschouwd als potentiele klant.
Via een inschrijfformulier kunnen leads bijvoorbeeld binnenkomen op de website. Als men spreekt van zachte conversie, betekent dit dat er nog geen sprake is van een nieuwe klant.

De warmte van een lead wordt soms uitgedrukt in een score, wat gebaseerd is op gedrag en acties door de prospect, wat weer word gebruikt om een passende benadering te kiezen.
Vele organisaties delen deze leads in aan de hand van ‘costumer journeys.’
De waarde van deze lead voor een bepaald bedrijf, kan worden berekend op basis van de kans op conversie en de te verwachten opbrengst ervan.
Deze virtuele waarde word mede gebruikt als basis om advertenties af te rekenen.
Het betalen voor online advertenties op basis van een vergoeding voor elke nieuwe lead, dat gebeurt onder andere bij affiliate marketing.
Er zijn bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het verkopen van leads , die zij zelf verzamelen via hun eigen websites, en dat noemen we dan leadgeneratie.
Bekijk hieronder de video wat een lead is:

Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass
Hoe je binnen een paar maanden een miljoenenomzet kan draaien!