Wat is Frictie?

Welke factoren veroorzaken 'frictie' voor de bezoeker?

Letterlijk betekent frictie:  wrijving of weerstand. Binnen de wereld van sales en e-commerce staat frictie voor de moeite en struikelblokken die de klant hoort te overwinnen tijdens zijn bestelprocedure, of proces. 

De psychologische weerstand kan ergernis, verwarring of door vermoeidheid ontstaan. 

Door het gevolg van deze frictie, als de klant b.v. voortijdig gaat afhaken, of opgeeft, heeft dat negative invloed op het conversiepercentage en de totale conversie. 

Het bestelproces kan geoptimaliseerd worden door dergelijke fricties  er uit te nemen en het bereik te verhogen. 

Wanneer de bezoeker, die bezig is iets te bestellen, afgeleid, geirriteerd of als iets te lang duurt geirriteerd raakt, is dat een goede reden om alles weg te klikken. 

Ben je geinteresseerd of wil je starten in E-Commerce? Bekijk dan deze pagina

Een andere plaats om deze frictie te voorkomen is, de optimalisatie van b.v. landingspagina’s wat loont.

 Welke factoren kunnen ‘frictie’ veroorzaken voor de bezoeker?

Enkele voorbeelden van factoren die binnen de websites frictie kunnen veroorzaken: 

  1. Te lange laadtijd van pagina’s. 
  2. Onoverzichtelijke of niet gebruiksvriendelijke navigatie. 
  3.  Overdaad van en aan keuzemogelijkheden. 
  4. Standaardfuncties zoals zoekopties die te lastig te vinden zijn. 
  5. Zoekfuncties die geen resultaten opleveren of teruggeven. 
  6. Te weinig goede functies om resultaten te filteren. 
  7.   Bij het zien van irrelevante suggesties en andere zaken, die verwarring of twijfel brengen.  
  8. Bestelknoppen en andere bereikbuttons, die onopvallend of slecht te lezen zijn. 
  9. Formulieren waarin word gevraagd om te veel gegevens. 
  10.  Kosten die tijdens het besteltraject onverwachts tevoorschijn komen. 
  11.  De aanwezigheid van “dode links”, als word verwezen naar andere pagina op het web. En deze blijkt te zijn verwijderd of verplaatst. 

Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass

En heb binnen een paar maanden een miljoenenomzet!

Ja, ik ben benieuwd!