Track & Trace biedt de mogelijkheid, om de locatie van een pakketzending of een poststuk te volgen, tijdens de verwerking door het postbedrijf, van overdraging tot aflevering.
Bij de distributie van o.a. pakketten en andere poststukken, maakt men gebruik van verschillende sorteercentra en een netwerk aan routes.
De adressering wordt op elk distributieknooppunt gelezen, wat betreft het pakket, en wordt gesorteerd om te worden doorverwezen naar de volgende bestemming.
Dit proces loopt hedendaags grotendeels geautomatiseerd en maakt gebruik van barcodes, QR- codes, RFID en andere coderingen.
Als een pakket Track & Trace aangeboden word, is de zending al bij de overdracht voorzien van een barcode. Deze code bevat o.m. belangrijke informatie over de afzender en de geadresseerde, en word op relevante logistieke momenten gescand.
Ben je geïnteresseerd in E-Commerce? Check dan deze pagina
Bijvoorbeeld bij binnenkomst in een distriebutiecentrum, bij het inladen in een voertuig en bij het afleveren bij de ontvanger.
De verzender kan hierdoor via een unieke hyperlink ( kan ook gedeeld worden met de ontvanger) inzien, waar het desbetreffende pakket zich wanneer bevind.
Menig koeriersbedrijf, geeft aan de hand van Track and Trace gegevens, en ook een indicatie van de te verwachte bezorgtijd.
Wanneer er bij de aflevering niemand aanwezig was, kan er bij sommige koeriers via de Track and Trace- link gekozen worden, wanneer en waar een volgende afleverpoging gedaan moet worden.
Of dat de ontvanger kiest om het pakket zelf op een centraal afhaalpunt op te halen.
Bekijk hieronder de video hoe Track & Trace werkt binnen PostNL:
Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass
Hoe je binnen een paar maanden een miljoenenomzet kan draaien!