Private Labels worden ook wel ‘eigen merk’ genoemd.
Eigen merken zijn winkelmerken die in een bepaalde soort winkel verkocht worden, doch in tegenstelling met de huismerken niet de naam dragen van de winkel zelf.
Winkelmerken worden meestal als goedkoper alternatief voor de A-merken gebruikt. Door de kwaliteit ervan te vergelijken, biedt men een lagere prijs, en de exclusiviteit, dat helpt bij een eigen merk om vaste klanten te binden.
Ben je geïnteresseerd of wil je starten in E-Commerce? Check dan deze pagina
Zoals A-merken in een bepaald werkgebied vaak gespecialiseerd zijn, kan ook onder een eigen merk, elk bedacht product vallen. Voorbeelden hiervan zijn:
o Ara (Makro)
o Budget (Jumbo)
o Helix (Shell)
o Clockhouse (C en A)
o Sencys (Praxis)
Er zijn winkelketens die meerdere eigen merken gebruiken, waarbij ieder merk een bepaald segment bedient. Lidll is hier een voorbeeld van, met merken als Vita D’or (margarine, sauzen, en olie) Bellarom (koffie en chocolade), Alesto (noten) en Vitakrone (salades).
Wanneer een eigen merk in het bezit is van een inkoopcombinatie kan het ook in meerdere winkels te krijgen zijn. Het merk g’woon van Superunie, is een voorbeeld. Onder andere: Deen, Dekamarkt, Dirk , Hoogvliet, Plus, Poiesz, Vomar en Spar.
Bekijk hieronder de video over ‘Private Labels’:
Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass
Hoe je binnen een paar maanden een miljoenenomzet kan draaien!
Ga naar deze pagina als je meer begrippen wilt gaan begrijpen