CPA staat voor Cost per Action of Cost per Acquisition: kosten per actie of kosten per acquisitie (letterlijk vertaald kosten per verworven of verkregen lid/bezoeker). Beide zijn afrekenmodellen voor online advertenties.

CPA betekent dat er pas betaald wordt wanneer er een actie/conversie wordt ondernomen naar aanleiding van een online advertentie.

Het soort actie dat hiermee wordt bedoeld kan enorm uiteenlopen, van het aanvragen van een offerte tot het aanmelden voor een nieuwsbrief. Maar dit gaat altijd verder dan enkel een klik op de link.


Welke Tracking mogelijkheden zijn er binnen CPA?

Cost per Action houdt dus in dat het meer dan een actie is dan de daadwerkelijke klik.

De actie kan een formulier zijn om een lead te genereren. Dat kan een enquête in te vullen voor feedback, het bekijken van een video, een app downloaden, het aankopen van een product of dienst of een aantal acties achter elkaar.
Zolang er dan tracking-mogelijkheden zijn.

De specifieke actie waarvoor betaald moet worden, wordt bepaald voordat de campagne wordt gestart. De acties die tijdens de campagne worden geleverd zullen gericht zijn op het sturen in de richting van de specifiek gekozen actie.

CPA Formule
Formule hoe de CPA wordt verrekend

Met CPA nieuwe klanten verwerven?


De Cost per Acquistion heeft een specifieke fixatie op het verwerven of verkrijgen van nieuwe klanten. Hierin lijkt cost per action en cost per acquistion enigszins op elkaar.

Het grote verschil is dat Cost Per Acquistion echt gefocust is op het verkrijgen van nieuwe klanten. Terwijl Cost Per Action ook om andere acties kan gaan.

Meestal gaat het om het invullen van formulieren. De adverteerder zal zich willen richten op een specifieke leeftijdscategorie, geslacht of een andere statistiek waarmee ze willen werken. Ze leiden de bezoekers via de link naar een landingspagina, waar een formulier kan worden ingevuld.

Op dat moment ontvangt de adverteerder de contactgegevens van de bezoeker en kan deze rechtstreeks contact opnemen om gerichte reclame te sturen. Het is het invullen van het formulier dat verwijst naar de acquisitie in dit scenario.

Ben je geïnteresseerd in SEA?

Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *