CPC (of PPC) is de afkorting van Cost Per Click. CPC is een afrekenmodel voor online adverteren. Er wordt feitelijk een bedrag afgesproken per klik. De adverteerder betaalt een bepaald bedrag per keer dat er op de advertentie wordt geklikt.
Het aantal keer dat de advertentie wordt weergegeven staat hier los van. Een advertentie kan bijvoorbeeld 100 keer worden weergeven en 10 klikken hebben ontvangen. Bij het afrekenmodel CPC worden alleen de klikken betaald.
Automatisch bieden
Je kunt kiezen uit automatisch bieden en handmatig bieden. Bij automatisch bieden kiest Google de biedingsbedragen die binnen jouw budget vallen. Let er op dat je je dagbudget in eerste instantie niet te hoog zet, want het kan heel hoog oplopen! Automatisch bieden is handig als je het systeem nog niet zo goed onder de knie hebt. Bij handmatig bieden kun je echter wel een beter rendement behalen.
Handmatig bieden
Bij handmatig bieden kies je zelf voor de biedingsbedragen. Het voordeel is dat je hier volledig controle hebt over het bedrag dat je over hebt voor een klik. Handmatig bieden is aan te raden als je bijvoorbeeld voor het ene woord meer geld over hebt dan voor een ander woord. Bij automatisch bieden heb je dit niet in de hand.
Maximum CPC-bod
In Google Ads kan er een maximum aan de kosten voor een klik gegeven worden, dit noem je het maximum CPC-bod (max CPC). Dit is het hoogste bedrag wat de adverteerder bereid is te betalen voor een klik.
Soms wordt er bij het CPC prijsmodel ook wel over betalen per klik (PPC, pay-per-click) gesproken.
Een ander afrekenmodel is het CPM bieden. Hier betaal je voor het aantal keren dat je advertenties worden weergegeven.
Bekijk hieronder de video van Mike Mancini, die legt perfect uit hoe en wat CPC betekent:
Ben je geïnteresseerd in SEA?
Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!