CPL staat voor Cost per Lead, is een afrekenmodel voor online advertenties per lead. Een lead kan opgaan als ingevuld e-mailadres, aangevraagde offerte of een ingevuld contactformulier.

Er is in dit geval nog geen daadwerkelijke aankoop gedaan, maar een potentiële bezoeker of klant zoekt meer informatie over een product of dienst.

Wanneer gebruik je Cost Per Lead?

CPL is een betalingsvorm die lijkt op CPS waarbij veel mensen denken dat CPS voordeliger is aangezien de Cost per Sale daadwerkelijk geld oplevert.

Wanneer er door een advertentie een lead wordt aangebracht voor een onderneming kan het meerdere conversies opleveren. Wat natuurlijk de investering waardevoller maakt.

Indien een potentiële klant zich nog in de beslissingsfase bevindt is het verstandig om middels CPL af te rekenen. Hier kan er nog sturing op worden gegeven op de beslissing en bij CPS bevindt de klant zich in de aankoopfase.

De formule hoe je CPL berekend

Waarom middels Cost Per Lead afrekenen?

Wanneer een adverteerder een complex product of dienst aanbiedt zal de afrekenmodule CPL een goede mogelijkheid zijn. Een complex product of dienst vereist meer info voordat de aankoop wordt gedaan.
In dit proces kan de juiste informatie op het juiste moment door de adverteerder worden verschaft.

Ben je geïnteresseerd in SEA?

Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!

Ja, ik wil die gratis E-Book!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.