CPS betekent Cost per Sale, is een afrekenmodel dat gebruikt wordt bij het Zoekmachine adverteren. Wanneer er daadwerkelijk een product of dienst is aangeschaft wordt er pas een vooraf afgesproken bedrag betaald door de adverteerder.

Wanneer ga je CPS gebruiken?

Het afrekenmodel op basis van CPS wordt voornamelijk gebruikt in de fase waarin een potentiële klant daadwerkelijk een aankoop gaat doen. De vergoeding wordt betaald aan de ‘publisher’ van de advertentie.

Het is verstandig om duidelijk briefings uit te zetten naar de publishers. Zij willen natuurlijk zoveel mogelijk verkopen voor de adverteerder, maar de kwaliteit moet wel naar wens blijven.


Wanneer met  CPS afrekenen?

Wanneer een adverteerder moet afrekenen op basis van CPS weet hij/zij zeker dat een verkoop al is gedaan. De investering van de kosten levert dus wat op, maar het is goed om op voorhand duidelijke afspraken te maken.

Het kan zijn dat de aankoop van een bepaald product wordt vergoedt, maar ook een mogelijkheid is dat een percentage van het totale aankoopbedrag wordt uitgekeerd aan de ‘publisher’.

Het probleem bij deze vorm van betalen is dat bij iedere sale een bedrag wordt betaald en het dus zo kan zijn dat een adverteerder meerdere keren moet afrekenen, omdat één klant meerdere producten afneemt.

Ben je geinteresseerd in SEA?

Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *