
CTR betekent dus Click Through Rate, is een percentage dat het aantal kliks aangeeft op jouw organische zoekresultaat of advertentie gedeeld door het aantal vertoningen. De CTR is dus een indicatie van hoeveel mensen jouw advertentie of zoekresultaat hebben gezien en hierop hebben doorgeklikt.
Voorbeeld: Een Click Through Rate van 10% geeft aan dat van de 100 mensen die jouw zoekresultaat of advertentie hebben gezien,10 mensen daadwerkelijk hebben doorgeklikt.
Click Through Rate in zoekresultaten
Zoals hierboven als is aangeven geeft de Click Through Rate aan hoeveel mensen daadwerkelijk op jouw zoekresultaat klikken. Het is dus belangrijk om een zo hoog mogelijk Click Through Rate te hebben, dit zorgt immers voor meer bezoekers op je website. Je kunt de Click Through Rate binnen de organische zoekresultaten verhogen door de volgende aspecten van je zoekresultaat te optimaliseren:
Titeltag
Metaomschrijving
Rich Snippets
Click Through Rate in online adverteren
Bij Google Ads en Bing Ads heeft de Click Through Rate invloed op de posities van je advertenties in de zoekresultaten en de prijs per klik. Een hogere CTR kan zorgen voor hogere posities en lagere kosten per klik.

Hoe bereken je de CTR?
De Berekening van de CTR gaat als volgt:
Aantal kliks/Aantal vertoningen x 100%
Bekijk de video hieronder over CTR:

Ben je geïnteresseerd in SEA?
Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!