Wat is een A/B Test?

Een A/B test is een vorm waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een nieuwsbrief pagina of advertentie tegen elkaar getest worden om daarmee de conversie ratio te verhogen.

Hoe werkt het A/B test dan?

Je stuurt bijvoorbeeld 50% van je bezoekers naar variant A van de pagina en de andere 50% van de bezoekers naar variant B.

A is altijd de controleversie en variant B is altijd de versie waarop je het gaat testen.
Je hebt een variant nodig die test wat de resultaten zullen zijn van de huidige versie van de pagina. Op deze manier kun je goed vergelijken of je ideeën om de pagina te verbeteren ook daadwerkelijk een positieve invloed hebben.

Wat moet je dan testen?

Bij het testen moet je maximaal één verandering doorvoeren. Bijvoorbeeld alleen de buttonkleur/banner, titel van je headline, prijs, indeling en met of zonder video.
Wanneer je namelijk meerdere dingen tegelijk aanpast zul je nooit weten waar het verschil in conversie aan ligt.

Voor hoeveel bezoekers heb je dan nodig voor een test?

Hier is eigenlijk geen verklaarbaar antwoord op te geven. Voor elk test bereken je van tevoren hoe groot je steekproef moet zijn.
Voor een A/B-test is je steekproefgrootte afhankelijk van je huidige conversieratio en het percentageverschil dat je dan wil meten.

Ben je geïnteresseerd in SEA?

Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!

Ja, ik wil die gratis E-Book!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *