Een advertentiegroep is wanneer meerdere zoekmachine advertenties gericht worden op ‘specifieke’ zoekwoorden.
Een campagne kan uit één of meer groepen advertenties bestaan.
Als je meerdere productgroepen of diensten aanbiedt is het mogelijk advertenties te groeperen.
Hoe ga je een advertentiegroep indelen?
Met advertentiegroepen kunnen advertenties ingedeeld worden op een type product of service.
Zo kun je groepen bepalen aan de hand van verschillende productcategorieën of diensten die een ondernemer aanbiedt.
Voordat een advertentiegroep kan worden samengesteld zal er eerst een campagne gemaakt moeten worden.
Hoe werken advertentiegroepen dan?
Je hebt een online webshop met een groot assortiment aan sportproducten. Je kunt dan verschillende advertentiegroepen samenstellen zoals voetbal, tennis of hockey.
Wanneer er gezocht wordt op ‘voetbalschoenen’ of ‘voetbalkousen’ zal er een advertentie uit de groep “voetbal” worden weergegeven.
Bij een zoekopdracht zoals ’tennisrackets’ of ’tennisballen’ wordt er een advertentie uit de advertentiegroep “tennis” gehaald. En bij ‘hockeystick’ of ‘hockeykleding’ zal er een advertentie uit de categorie “hockey” worden gekozen.
Breng structuur in je advertentiegroepen
Overzicht aanbrengen in campagnes is het doel van de verschillende lagen waaronder ook de advertentiegroep behoort.
Net zoals een webshop een onderverdeling heeft in productcategorieën, geldt dat ook voor de Google advertenties.
Door advertentiecampagnes structuur te geven wordt het eenvoudiger deze te onderhouden en wijzigingen aan te brengen op groepen in plaats van individuele advertenties.
Ben je geïnteresseerd in SEA?
Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!