
De conversieratio staat voor het percentage van de websitebezoekers die overgaan op een conversie.
Hoe bereken je dan de Conversieratio?
Voorbeeld: je hebt deze maand 400 bezoekers op je webshop. 6 van die 400 bezoekers schrijven zich in voor de nieuwsbrief; oftewel converteren voor dit doel. Dat komt neer op een conversieratio voor dit doel van 1,5%. Om zelf de ratio te berekenen neem je de volgende formule:

Het kan de moeite waard zijn om te werken aan de conversieratio van het aantal nieuwsbrief inschrijvingen, omdat je zo via e-mail marketing klanten opnieuw kunt uitnodigen om naar je webshop te gaan. Het is dus ook sterk aan te raden om de ratio’s van jouw belangrijkste doelen goed in te stellen en scherp te monitoren. Bijvoorbeeld via Google Analytics.
Een ander voorbeeld van een conversieratio is met Google Ads. Stel je hebt twee advertenties draaien voor een specifiek overhemd. Op advertentie A klikken maar liefst 1253 mensen, waarvan 56 het overhemd koopt. Advertentie B is een paar dagen later aangezet dan A en heeft tot nu toe 1086 klikken ontvangen, waarvan 54 bezoekers het overhemd aanschaffen. De conversieratio van advertentie A is 4,5%, bij advertentie B is het 5%. De ratio van B is 11% hoger dan die van A.

Ben je geïnteresseerd in SEA?
Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!