
Een kwaliteitsscore is een meetgegeven statistiek vanuit Google Ads die aangeeft hoe goed jouw advertentie scoort op de veiling. De score is een getal tussen de 1 en 10 waarbij een de laagste score is een 1 en een 10 de hoogste.
Wat vooral belangrijk is, is dat een slechte score resulteert in duurdere clicks en een lagere pagina positie van je advertentie. Een hoge score geeft weer korting op de clicks en een hogere positie van je advertentie in Google.

Waar bestaat een kwaliteitsscore uit?
De score heeft een aantal factoren. Hier onder noemen we alle punten waar je kwaliteitsscore op wordt gebaseerd:
De klikfrequentie voor je zoekwoord (CTR) Click Trough Rate
CTR van alle zoekwoorden in je advertentie
Kwaliteit van de bestemmingspagina (is de content relevant en is er een goed conversiepad)
Relevantie van je advertentie ten opzichte van je zoekwoord (heeft het met elkaar te maken)
Hoe goed presteren je advertenties op je getargete apparaten
Waar kan je de kwaliteitsscore terug vinden in Google Ads?
De score is binnen Google Ads niet standaard terug te vinden. Er is een optie waardoor je de score kan laten tonen. Hiervoor moet je naar het “zoekwoorden” menu navigeren waardoor je rechtsboven op “kolommen” moet klikken. Hiermee opent een sub-menu waarin je de kolommen kan aanpassen. Vervolgens verschijnt er een tabje “kwaliteitsscore” waar je vervolgens “kwaliteitsscore” kan aanvinken.

Ben je geïnteresseerd in SEA?
Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!