
Google Shopping is een manier waarop de zoekmachine productadvertenties laat zien in de zoekresultaten.
Je kunt Google Shopping het beste zien als een vergelijkingstool die op subtiele wijze is geïntegreerd is in de resultaten van de zoekmachine.
Als je in de Google zoekbalk een zoekwoord invoert van een bepaald product, krijg je een aantal afzonderlijke blokken met producten te zien die zowel boven als rechts van de organische zoekresultaten staan. Binnen die blokken zie je weer informatie over de producten, waaronder de prijzen, maar ook in welke webshops deze te koop zijn.
Daarnaast zijn recensies/review ook vaak in één oogopslag zichtbaar. Alle informatie is dan ook overzichtelijk weergegeven. Als een gebruiker op zoek is naar een product dan gebeurt dat vaak met een intentie om een bepaalde actie te ondernemen. Met Google Shopping wordt de stap naar conversie een stuk makkelijker gemaakt.

Hoe werkt Google Shopping dan?
Eigenlijk moet je Google Shopping dus zien als een handige tool om jouw producten op een overzichtelijke manier te etaleren aan de klant/gebruiker. Terwijl je voorheen gebruikers met tekstadvertenties moest zien te verleiden naar jouw webshop, kun je nu in één oogopslag een beeld geven van wat je te bieden hebt in je shop. Al met al is dat weer een hele drempel minder.
De Productfeed
Het begint allemaal met het aanmaken van een productfeed. Daarbij krijgt Google inzicht in de producten uit jouw assortiment. Het doel daarvan is dat Google jouw producten aan de zoekopdrachten kan koppelen. Zoals je al wel kunt raden, dien je daarbij wel voor zoveel mogelijk informatie te zorgen. Dat doe je via de productspecificaties en hoe nauwkeuriger deze zijn, hoe groter jouw kans van slagen.
Campagne aanmaken
Als de feed gereed is moet de koppeling nog worden gemaakt tussen Google Ads en het Google Merchant Center zodat de campagne kan worden aangemaakt. Bij het instellen van de campagne kies je onder meer de biedstrategie, dagbudget, en feed prioriteiten, eigenlijk net zoals je bij een reguliere Google Ad advertentie ook doet.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
Er zitten een hoop voordelen aan Google Shopping. Zo kan je gemakkelijker producten vergelijken en wordt het aankoopproces via internet verkort en vereenvoudigd. Jouw product is te zien bij de start van de shopping journey van de consument in Google. Daarnaast zorgt het voor een hoge kwaliteit leads: de bezoekers heeft al een keuze gemaakt voor jouw webshop wanneer hij of zij deze bezoekt.

Wat zijn de nadelen van Google Shopping?
De nadelen zijn dat er(hoge, hangt echter af in welke ‘niche’ je zit) kosten aan verbonden zijn en dat het uploaden van de product geef veel werk kan zijn. Ook kan je makkelijk vergeleken worden met de consument op prijs en kan een “adblocker” plug-in ervoor zorgen dat de resultaten niet worden weergegeven.

Ben je geïnteresseerd in SEA?
Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!