ROAS staat voor Return on Advertising Spending, is een marketingformule die de effectiviteit van een advertentiecampagne meet. ROAS helpt online bedrijven te evalueren welke methoden werken en hoe ze toekomstige advertenties kunnen verbeteren.

Bij de Return On Advertising Spending gaat het dus om de kosten van adverteren.

Waarom is ROAS nou zo belangrijk?

Als je weet welke ROAS je moet behalen, loop je in principe niet meer tegen budgetbeperkingen aan. Doordat je een ROAS hebt bepaald weet je wat iedere geïnvesteerde euro oplevert waardoor je ‘oneindig’ kunt spenderen, zolang de ROAS op het gewenste niveau blijft.

Wat is de Formule van Return On Advertising Spending?:

Totale conversiewaarde – totale kosten / 100

Een voorbeeld: er zijn 10 conversies gerealiseerd met een waarde van €100 per stuk. De totale conversiewaarde bedraagt dan €1000. Hierbij zijn er 100 klikken geregistreerd waarvoor ieder klik €1 is betaald.

De kosten van de Ads-campagne bedraagt dan:

1000 – 100 / 100 = €9

Hierbij is het dus zo dat €1 kosten levert €9 extra op.

Lees alles over Google Ads op deze pagina

Door de Return On Advertising Spending uit te rekenen krijg je direct inzicht in wat een euro oplevert, maar een nadeel van de Return On Advertising Spending is dat het niet de exacte kosten meet van de advertentie investering.

Bekijk hieronder de video over Return On Advertising Spending. Hierin krijg je uitgelegd hoe het werkt:

Ben je geïnteresseerd in SEA?

Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!

Ja, ik wil die gratis E-Book!


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.