
Ongeldige Klikken op advertenties die door Google als illegaal worden beschouwd, zoals bewust bedoelde klikken of klikken die zijn veroorzaakt door schadelijke software.
– Hier ziet u slechts een paar voorbeelden van wat Google als ongeldige klikken beschouwt: Handmatige klikken, bedoeld om uw advertentiekosten te verhogen of de winst te vergroten voor website-eigenaren die uw advertenties hosten.
• Klikken door geautomatiseerde klikprogramma’s, robots of andere misleidende software.
– Overbodige klikken die geen extra waarde bieden voor de adverteerder, zoals de tweede klik van een dubbelklik.
• Elke klik op een Google Ads-advertentie wordt door het systeem onderzocht. Google beschikt over geavanceerde systemen om ongeldige klikken en vertoningen op te sporen en uit accountgegevens te verwijderen.
• Wanneer Google vaststelt dat bepaalde klikken ongeldig zijn, proberen ze die automatisch uit uw rapporten en betalingen te filteren, zodat ze voor die klikken niet wordt gefactureerd.
Wat kun je zelf doen om ongeldige klikken te laten voorkomen?
Als je een campagne hebt kun je natuurlijk ook zelf de nodige maatregelen nemen. In de eerste plaats is het goed om de data van je campagne goed in de gaten te houden en te controleren.
Een meer drastische maatregel is het blokkeren van de IP-adressen van jouw concurrenten. Als vanzelfsprekend moet je dan wel weten om welke IP-adressen het gaat, voordat je ze uit gaat sluiten.
Ongeldige klikken blijven een vervelend fenomeen waarmee je als online ondernemer hoe dan ook een keer mee te maken gaat krijgen. Toch is het fijn om te weten dat Google deze zogenaamde klikfraude serieus neemt.
Heb je het vermoeden dat je, ondanks het systeem van Google, toch het slachtoffer bent van klikfraude? Dan is het verstandig om direct contact op te nemen met Google. Zo blijft jouw advertentiebudget gereserveerd waarvoor het bedoeld is.

Ben je geïnteresseerd in SEA?
Schrijf je in en krijg gratis de E-Book: ‘Leren domineren in Google’ t.w.v. €47,- en ontdek alle geheimen binnen Google Ads!