Vrijwel iedereen is bekend met het platform bol.com. Je bestelt er bijvoorbeeld boeken, kinderspeelgoed en keukenapparatuur. Je vindt er zo goed als alles wat je nodig zou kunnen hebben. Wat minder mensen weten, is dat je ook zelf spullen kunt verkopen via bol.com.
Als ondernemer verkoop je bestaande product om zo meer omzet te draaien, maar je kunt een product importeren en verkopen via bol.com. Hoe werkt verkopen op bol.com precies?
En welke producten zijn geschikt? In dit artikel lees je alles over verkopen op bol.com en hoe je hiermee begint. En ontdek de gratis Bol.com Kickstart cursus!
Inhoudsopgave
Voordelen van verkopen via Bol.com
Er zijn allerlei manieren om online producten te verkopen. Je kunt bijvoorbeeld een eigen webshop starten of kiezen voor een van de vele bestaande verkoopplatformen, waaronder bol.com. Waarom zou je voor bol.com kiezen?
Bol.com biedt je de mogelijkheid om partner te worden en zonder opstartkosten te verkopen via de online winkel. Bol.com heeft een groot klantenbestand in Nederland en België, waardoor je direct een groot bereik hebt.
In totaal gebruiken zo’n 13 miljoen klanten bol.com om producten te kopen. Je ontvangt ondersteuning en service in je eigen taal en je hebt een laag risico, omdat je alleen commissiekosten betaalt over verkochte artikelen.

Hoe werkt verkopen op Bol.com?
Je hebt besloten dat je producten via bol.com wilt verkopen, maar hoe werkt dat precies? Voor je aan de slag kunt met de verkoop via bol.com heb je een aantal dingen nodig. Zo heb je uiteraard een product nodig om te verkopen, maar zijn er ook een aantal andere zaken die je moet doen voordat je aan de slag kunt.
Je moet een verkoopaccount hebben, je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en je producten moeten aan een aantal eisen voldoen. Hieronder zetten we alle stappen om rij die je moet doorlopen als aanstaande verkoper op bol.com.

Voorwaarde voor verkoop: EAN-nummer
Voor je begint met verkopen via bol.com is het belangrijk om te weten aan welke voorwaarden je moet voldoen. Je kunt namelijk niet zomaar een product op bol.com zetten en dit verkopen.
Alle producten die via bol.com verkocht worden moeten een EAN-code (European Article Numbering) hebben. Dit nummer dient ter identificering van de producten. In het geval van boeken is dit het ISBN en heb je geen ander nummer nodig.
Het product dat je verkoopt moet binnen een bestaande categorie van bol.com passen. Daarnaast dien je ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel, tenzij je tweedehands producten verkoopt.
Marktonderzoek doen
Je wilt graag dat je producten goed verkopen, zodat je geld kunt verdienen aan je online onderneming. Om dit te realiseren, is het belangrijk dat je marktonderzoek doet voor je aan de verkoop begint. Marktonderzoek houdt in dat je uitzoekt hoe groot de vraag naar een product is.
Je zoekt in de catalogus van bol.com naar het product in kwestie, om te zien wat je concurrentie is. Er worden miljoenen artikelen via bol.com verkocht en dus is de kans groot dat je product al aangeboden wordt.
Om succesvol te verkopen moet je bijvoorbeeld een lagere prijs kunnen bieden of een hogere kwaliteit. Je product moet zich onderscheiden en er moet vraag naar zijn.

Producten importeren
Nadat je marktonderzoek heeft uitgewezen dat er potentie is voor je product, is het tijd om je product te importeren. De meeste verkopers via bol.com importeren producten vanuit China via Alibaba, waar je producten tegen de inkoopprijs kunt kopen.
Vervolgens maak je het product eigen door er een bepaald ontwerp op te drukken of het product enigszins aan te passen. Zo onderscheid je je van andere verkopers op bol.com.
Zorg ervoor dat je een goed overzicht van de kosten hebt, zowel de inkoopprijs van het product zelf als de kosten om het product te bedrukken of aan te passen. Daarnaast krijg je met nog een aantal andere kosten te maken bij de verkoop via bol.com.

De prijs van je product bepalen
Er zijn verschillende kosten die je maakt wanneer je producten importeert. Je betaalt uiteraard de inkoopprijs van het product, maar je krijgt ook te maken met verzendkosten, importrechten en btw. Tel al deze kosten per product bij elkaar op om de totale kostprijs te berekenen.
Eventueel komen daar nog kosten bij voor het aanpassen of bedrukken van de producten. Zodra je de kostprijs van het product kent, kun je ook de verkoopprijs bepalen.
Je bepaalt hoeveel winst je wilt maken over ieder product en telt dit bij de kostprijs op. Vergelijk dit nogmaals op bol.com met de bestaande producten om te bepalen of er verkooppotentie is.

Verkoopaccount maken
Het is tijd om een verkoopaccount aan te maken op bol.com wanneer je een product met potentie hebt gevonden. Je verkoopaccount is je eigen winkel via het grotere platform waar je het product aan gaat bieden. Het is belangrijk om een goede beschrijving van je product te plaatsen op bol.com.
Zorg voor een goede titel waarin alle termen voorkomen waarop mensen zoeken naar het soort product. Daarnaast omschrijf je alle functionaliteiten en eigenschappen van het product in detail, zodat mensen het product goed kunnen inschatten en eerder geneigd zijn om het te kopen.

De inkoop van de producten
Wanneer je er vanuit kunt gaan dat je het product tegen een redelijke prijs kunt verkopen en er potentie is op bol.com, koop je daadwerkelijk producten in. Kies voor een leverancier met een goede service en levertijd die hoogwaardige producten levert.
Je koopt eerst een kleine hoeveelheid producten in om te testen of de kwaliteit naar wens is en probeert de kleine hoeveelheid te verkopen via bol.com. Door niet teveel in te kopen, minimaliseer je het verlies wanneer het product niet goed blijkt te verkopen. Wanneer de producten wel goed verkopen, kun je grotere hoeveelheden inkopen.

Logistiek
Een belangrijk onderdeel van verkopen via bol.com is de logistiek. De producten die je verkoopt, moet je namelijk ook verzenden naar degene die het product bestelt heeft. Je kunt voordelig verzenden via bol.com. Hierbij beheer je je eigen voorraad en ontvang je korting op verzendzegels.
In dit geval regel je zelf de verzending, maar op een voordelige wijze. Je kunt er ook voor kiezen om de voorraad zelf te beheren, maar de verzending door bol.com te laten doen.
Dit betekent dat een bezorger de bestelling bij jou ophaalt en deze naar de klant brengt. Een derde optie is om gebruik te maken van de logistiek van bol.com, waarbij het platform de volledige opslag, verzending en retournering op zich neemt.

Kwaliteitseisen
Om te kunnen verkopen via bol.com moet je aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Bol.com heeft een groot klantenbestand en wil dat er aan de verwachtingen van klanten voldaan wordt. Zo moeten verkopers op bol.com bestellingen binnen de levertermijn van acht dagen kunnen leveren.
Voor vragen van klanten, annuleringen en retourzendingen moet je een klantenservice bieden. Hier antwoord je binnen 24 uur op binnenkomende vragen en verzoeken.
Verkopers op bol.com dienen tussen 9 en 5 telefonisch bereikbaar te zijn voor klanten. Het is belangrijk dat je aan deze eisen kunt voldoen voor je een account opent en begint met de verkoop van producten.

Welke producten verkopen goed op Bol.com?
Een veelvoorkomende vraag over de verkoop van producten via bol.com is wat je het beste kunt verkopen. Bol.com heeft lijsten met white en grey spots opgesteld. White en grey spots zijn artikelen waar klanten van bol.com naar zoeken, maar die nog weinig of helemaal niet aangeboden worden.
Een white spot wordt nog niet verkocht via bol.com en een grey spot wordt wel verkocht, maar het aanbod is beperkt of nog niet aantrekkelijk. Wanneer je zelf nog geen idee voor een product heb, is het een goed idee om de lijsten eens te bekijken. De lijsten worden iedere vier maanden gedeeld en je hebt dus een actueel overzicht van de producten waar vraag naar is.

Boeken verkopen op Bol.com
Veel mensen kopen hun boeken bij bol.com en daarom is het verleidelijk om je eigen boek hier aan te bieden. Boeken aanbieden op bol.com is makkelijk en voordelig. Je betaalt namelijk pas nadat je een boek hebt verkocht.
Wanneer je niets verkoopt, hoef je bol.com dus ook geen commissie te betalen. De commissie over een verkocht boek is 15%. Om je eigen boek via bol.com te kunnen verkopen, moet je een ISBN hebben. Dit staat voor International Standard Book Number waarmee mensen boeken makkelijk kunnen vinden.

Verkopen op Bol.com, zijn daar kosten aan verbonden?
Verkopen via bol.com kost in eerste instantie geen geld. Je maakt pas kosten wanneer je producten verkoopt. Over ieder verkocht product betaal je namelijk een percentage aan bol.com.
Als je niets verkoopt, hoef je dus ook niets aan bol.com te betalen. Dit zorgt ervoor dat de drempel om te verkopen via bol.com relatief laag is, omdat je pas kosten maakt als je ook geld verdient.
Houd er wel rekening mee dat bestellingen van meer dan twintig euro gratis verzonden moeten worden via bol.com, wat betekent dat die kosten voor je eigen rekening zijn.
Is verkopen op Bol.com gratis?
Verkopen via bol.com is dus niet gratis, maar je maakt pas kosten wanneer je producten verkoopt. Het percentage dat je aan bol.com betaalt voor een verkocht product hangt af van de productcategorie. Verkopen via bol.com is dus niet gratis.
Je moet er ook rekening mee houden dat de import van de producten geld kost en je dus een bepaald bedrag moet investeren voor je kunt beginnen met verkopen via bol.com.
Door eerst een kleine hoeveelheid producten te importeren, houd je de kosten laag. Je kunt aankijken hoe de verkoop loopt en dan nieuwe producten importeren als je succesvol bent.

Kun je ook op Bol.com verkopen vanuit België?
Niet alleen vanuit Nederland, maar ook vanuit België kun je producten verkopen op bol.com. Belgen hebben net als Nederlanders de mogelijkheid om producten aan te schaffen op bol.com en kunnen ook een verkoopaccount aanmaken.
De voorwaarden en de regelingen verschillen van land tot land en dus is het belangrijk om je goed te informeren voor je begint met verkopen vanuit België.
Nederlandse verkopers kunnen hun producten ook in België verkopen en andersom. Afhankelijk van de logistieke oplossing die je kiest ben je verplicht om naar België te verzenden of kun je dit zelf bepalen.

Doorgroeien via Bol.com
Verkoop je al producten via bol.com en wil je door blijven groeien in de verkoop? Via bol.com is het mogelijk om door te groeien door je aanbod te optimaliseren en bepaalde stappen te zetten. Bol.com biedt een verkoopanalyse waar je per artikel kunt zien hoe vaak het artikel bekeken is en hoe vaak het ook echt besteld is.
De analyse helpt je om meer inzicht te krijgen in de huidige situatie, waardoor je je aanbod kunt optimaliseren om zo meer te verkopen.Optimalisaties kunnen bijvoorbeeld gaan om de prijs, de levertijd of de informatie die je over het product plaatst.
Meer verkopen op Bol.com
Het platform bol.com biedt handvaten om meer te verkopen. Een eerste tip is om je te focussen op artikelen met groeipotentie. Bekijk hoe vaak een artikel bekeken wordt en hoe vaak het verkocht wordt om vast te stellen of er bepaalde drempels zijn in het verkoopproces.
De klant zoekt via bol.com naar een bepaald product, krijgt resultaten te zien en eindigt uiteindelijk op productpagina’s en koopt een product. Deze klantreis kun je gebruiken en optimaliseren: zorg ervoor dat je overal de juiste informatie aangeeft om klanten te lokken.
Daarnaast kan het helpen om je aanbod te optimaliseren, bijvoorbeeld qua prijzen of levertijden. Je kunt je aanpassingen analyseren om te kijken of ze effect hebben gehad en of je nog andere aanpassingen kunt doen.

Ontdek de Bol.com Kickstart cursus van Business Mine
Bij Business Mine volg je de ‘Bol.com Kickstart cursus’ om een expert op het gebied van Bol.com te worden. Tijdens de cursus leer je alles over succesvol verkopen in de e-commerce, waar het platform bol.com onder valt.
Je leert hoe je het juiste product vindt om te verkopen, hoe je producten importeert en hoe je een eigen merk bouwt. Er zijn speciale modules in de cursus over verkopen op bol.com en verkopen op Amazon. Je leert dus niet alleen hoe het platform bol.com werkt, maar je krijgt een breder beeld van e-commerce en online producten verkopen.
Volg de opleiding gratis met het STAP-Budget!
Met het STAP-budget heb je de mogelijkheid om de cursus gratis te volgen. Het STAP-budget is een trainingsbudget van €1000 per persoon. Hiermee kun je een cursus, training of opleiding volgen om nieuwe kennis op te doen of om door te leren in je werkveld.
Zowel werkenden als werkzoekenden kunnen dit budget aanvragen. Vrijwel iedereen kan van het STAP-budget profiteren: alle EU-burgers tussen 18 en 67 jaar komen namelijk in aanmerking voor dit opleidingsbudget. >Lees meer op deze pagina over het STAP-Budget.<

Wil jij ook leren verkopen op Bol.com?
Ontdek dan de Bol.com Kickstart Cursus van Business Mine!