Cursus Instagram: 30 Tips voor je Instagram-cursus
Suzanne van Duijn is de auteur van het E-book ‘30x tips voor je Instagram-cursus’ en inmiddels zijn met dit boek al veel ondernemers geïnspireerd. In dit e-book deelt Suzanne haar ervaringen en tips hoe je zorgt dat een Instagram-cursus succesvol wordt. Het e-book is te bestellen op deze website, bevat ruim 5000 woorden en is makkelijk te lezen op je laptop, telefoon of tablet. Je kan het ook simpel inzetten in een epub-bestand zodat je hem op je e-reader kan lezen.
Het idee van Suzanne was om een blog te schrijven met tips en learnings, maar de blog werd zo lang dat ze besloot een E-book ervan te maken. Met dit boek wil Suzanne (beginnende) ondernemers ondersteunen bij het organiseren van een succesvolle Instagram account. Zo vertelt zij, op basis van haar eigen ervaring die ze heeft opgedaan door meerdere cursussen te volgen en te geven, wat de echte do en dont’s zijn.

Een Instagram cursus is een innovatief en vernieuwend product, waar ondernemers binnen verschillende branches veel (meer) gebruik van kunnen maken. Zoals alle vormen van cursussen zitten er voor- en nadelen aan. In dit artikel leer je meer over de schrijfster van het E-book en hoe zij tot dit boek gekomen is. Hiernaast wordt het nut van een Instagram cursus voor bedrijven en de voor- en nadelen van toegelicht.
Suzanne van Duijn
Suzanne van Duijn is van oorsprong een meester in de rechten en tot en met is zij hier ook werkzaam in gebleven. Ze bleef een langere tijd op zoek naar haar perfecte baan maar bleef al die tijd rusteloos. In 2015 zag ze het niet zitten om wéér opnieuw naar een andere baan opzoek te gaan waar ze weer op kantoor terecht zou komen en vast te zitten aan alle verplichtingen. Ze wilde meer vrijheid en meer genieten van het dagelijks leven, ze voelde zich als het waren gevangen.
In diezelfde tijd ging ze verdiepen in ‘digital nomads’; mensen die onafhankelijk van de locatie met een laptop en internetverbinding een bedrijf runnen. Dit leek voor haar de ideale uitkomst, echter miste ze nog wel een bedrijf om te runnen. Hiernaast zag ze het af en toe reizen wel zitten, maar continu verplicht op reis hoefde ook weer niet. In 2016 heeft ze toch de stap gezet om haar baan op te zeggen en een locatie-onafhankelijke onderneemster te worden. Ze vloog naar Thailand en Nieuw-Zeeland om vanaf daar rond te reizen, te werken en vooral te genieten.

Momenteel is ze nog steeds locatie-onafhankelijke ondernemer en heeft ze enorm veel geleerd. Ze werkt gedeeltelijk op reis en gedeeltelijk vanuit Nederland, waar ze inmiddels ook makkelijker kan genieten. Haar eerste eigen Instagram-cursus over ‘Reizend Ondernemen’ gaf ze in 2018 en in 2019 schreef ze hier ook een boek over. Alles wat zij geleerd heeft van haar ervaringen en fouten wil ze graag delen met andere beginnende ondernemers. Hiernaast wil ze meegeven hoe locatie-onafhankelijk ondernemen zorgt voor enorm veel vrijheid en plezier. Dat is een van de drijfveren geweest om het boek ’30x tips voor je Instagram-cursus’ te schrijven.
Suzanne van Duijn Ted Talk
Bekijk hieronder de inspirerende video van Suzanne van Duijn bij Ted Talk.
Cursus Instagram voor Bedrijven
Voordat je wilt weten hoe je een Instagram cursus succesvol kunt maken ben je waarschijnlijk eerst benieuwd naar het antwoord op de volgende vraag: Waarom zou je als bedrijf een Instagram cursus geven en wat is het nut daarvan? Een Instagram cursus wordt door veel ondernemers op verschillende manieren ingezet, maar het uiteindelijke doel is altijd om cursisten te helpen en daarmee geld te verdienen.
Instagram is momenteel een veelgebruikte media in elke branche, waardoor je er altijd profijt uit kunt halen. Instagram kan ook ideaal ingezet als marketingtool voor je bedrijf. Simpel gezegd is een Instagram cursus hetzelfde als een e-cursus, maar dan via een besloten Instagram-account. Niet zomaar iedereen met een Instagram account heeft hiertoe toegang; deelnemers dienen eerst een ‘toegangskaartje’ te kopen.

Voordelen Instagram cursus
Er zitten een heleboel voordelen om een Instagram cursus te ontwikkelen voor je bedrijf. Hieronder staan de belangrijkste toegelicht:
- Locatie-onafhankelijk: Ten eerste is Instagram volledig locatie-onafhankelijk, zowel voor de ondernemer als voor de deelnemers. Hierdoor kan je als ondernemer lekker in een warm oord zitten’, terwijl de cursisten in hun woonkamer verblijven. Dit haalt de barrière voor cursisten om te moeten reizen naar een locatie weg en zorgt er tegelijkertijd voor dat jij geen locatie hoeft te regelen.
- Laagdrempelig: Instagram is laagdrempelig en ook dit voordeel telt zowel voor jou als voor de deelnemers. Een Instagram cursus ontwikkelen is veel goedkoper dan een volledige e-cursus. Als je lesmateriaal ontwikkelt kan je dit makkelijk delen in de Instagram Stories. Voor deelnemers is het ook makkelijk om de cursus te volgen, aangezien ze niet in een nieuwe online leeromgeving hoeven in te schrijven, Instagram zullen ze waarschijnlijk allemaal al hebben.
- Flexibel: Een Instagram cursus is hartstikke flexibel en hoeft niet live te gebeuren. Zo kunnen deelnemers zelf kiezen wanneer ze werken aan een training. Hierdoor kunnen cursisten hun eigen tempo bepalen waardoor je meer mensen tevreden houdt.
- Schaalbaarheid: Of je nou 50 of 300 deelnemers hebt aan je Instagram cursus, je hoeft er als ondernemer niet per se meer voor te doen, want het werk blijft in principe evenveel. Zo zal een cursus met veel deelnemers dus snel veel opleveren. Hiernaast kan je een groot aantal deelnemers ook daadwerkelijk aan, terwijl je met 1-op-1 sessies al snel aan een maximum aantal cursisten moet denken.
- Relatief weinig tijd: Het vorige punt brengt ons tot dit voordeel; het kost relatief weinig tijd. Als je het vergelijkt met 1-op-1 sessies ben je met een Instagram veel minder tijd kwijt. Het kost de nodige tijd om het op te zetten, maar vervolgens zal je het alleen moeten aanvullen.

Nadelen Instagram cursus
Zoals alle cursussen zitten er ook een paar nadelen aan, namelijk:
- Onpersoonlijk: Instagram is allesbehalve persoonlijk, dit is waarschijnlijk wel het grootste nadeel van aan Instagram. De trainingen die zijn ontwikkeld zijn wellicht divers, maar voor elke cursist hetzelfde. Hierdoor kan je niet makkelijk op persoonlijke wensen en voorkeuren inspelen, iets wat je bij 1-op-1 sessies wel kan. Dit is iets waar je goed bij stil moet staan als je van plan bent om een Instagram cursus te gaan ontwikkelen.
- Kost meer tijd dan je verwacht: Je zal je snel vergissen over de tijd die je in een Instagram cursus moet steken. Vooral de voorbereiding en het automatiseren zal je vele uren gaan kosten, maar het is ook belangrijk dat je het programma voldoende bijhoudt. Zo dien je de trainingen te moeten aanpassen op de wensen en behoeften van de deelnemers om te zorgen dat ze niet snel afhaken. Hiernaast dien je zeer gemotiveerd en georganiseerd te zijn, want het ligt allemaal in je eigen handen.
- Lage verwachtingen: Mensen hebben vaak lagere verwachtingen van een Instagram cursus dan 1-op-1 sessies. De cursus vindt ‘maar’ plaats op Instagram en er zullen dus ook mensen zijn die niet bereid zijn om daar iets voor te gaan betalen.

Ook ontdekken hoe je geld kunt gaan verdienen via Instagram?
Laat je inspireren door Suzanne van Duijn en wordt ook een ‘Digital Normad’