Wat is een Assortiment?

En wat is het prijsniveau binnen het assortiment? En wat zijn de kosten?

De producten die de winkel of leverancier aanbied, is de verzamelnaam voor het assortiment. Een selectie van artikelen waar het assortiment door word gevormd, en die uit voorraad of op bestelling kan worden geleverd. 

Omvang van het assortiment

Als we spreken over een breed assortiment, word hiermee bedoelt, dat een aanbieder veel verschillende soorten artikelen kan aanbieden, uit verschillende productgroepen.

Bijvoorbeeld V&D was een voorbeeld van een winkel met een breed assortiment, waaronder b.v.; mode, sieraden, wonen, schoolbenodigdheden,boeken, en electronica.

Een bedrijf dat nogal een smal assortiment aanbiedt, noemen we een speciaalzaak of specialist. We noemen de warme bakker, die specifiek de verkoop richt van zijn brood en banket, of een electronicaketen die gespecialiseerd is in computers.

Ook geïnteresseerd of wil je starten in E-Commerce? Check dan deze pagina 

De diepte van een bepaald assortiment geeft aan hoeveel keus er is bij een bepaalde productgroep. Vooral bij supermarkten vind je dit sterk terug.

De breedte van zo’n assortiment van de kleine supermarkt zal toch overeenkomen met die van grotere winkels, maar bij de grotere supermarkt is er van elk product veel meer keuze van meerdere varianten en merken.

De hele hoeveelheid verschillende aangeboden producten wordt ook wel de lengte van het assortiment genoemd. 

Wat is een assortiment
In de meeste supermarkten een ‘breed assortiment’

Prijsniveau en consistentie 

Bij de dimensies breedte en diepte word soms ook de hoogte genoemd, als eigenschap van het assortiment. Gedoeld word hierbij op de prijsstelling. Bij de supermarkt en tevens de warme bakker, koop je brood, maar bij de bakker weet je dat je doorgaans meer betaald.  

Door dagelijks zelf zijn ambachtelijke verse brood te bakken, onderscheid de bakker zijn hoge assortiment op basis van kwaliteit. Niet alleen belangrijk zijn de verschillende producten die het assortiment vormen, er is ook altijd sprake van een zekere samenhang. 

Het assortiment van een supermarkt bestaat voornamelijk uit een brede keur van levensmiddelen. Van de bakker bestaat het assortiment uit brood en banket, en twijfels over succes, wanneer deze daarnaast ineens ook fietsen gaat verkopen.

Daarentegen vind je bij de slagers vaak een schap met levensmiddelen, omdat dat goed aansluit bij de reden en de tijd dat klanten de winkel binnenstappen. 

Rol van producten binnen het assortiment

Afzonderlijke productgroepen en artikelen, hebben soms ook een verschillende rol binnen de winkel of verkoopkanaal.

Sommige producten worden veel verkocht, dat noemt men een hoge omloopsnelheid, anderen weer minder. Veelverkochte producten zijn vaak artikelen waar de klant speciaal voor naar de winkel gaat, neem maar de rookworst van de HEMA. Deze producten worden traffic builders genoemd. 

Producten met een lager volume, hebben soms een andere functie binnen het assortiment. Deze producten kunnen een interessante toevoeging zijn aan het assortiment vanwege een hogere marge. Ze kunnen ook een invulling zijn van de doelstelling breed en/of diep assortiment te voeren.  

Een juwelier bijvoorbeeld, zal niet elke dag zijn duurste horloge verkopen, maar het kan wel voor meer publiek bij zijn etalage, en klanten in de winkel zorgen. 

Kosten van het assortiment 

Degene die een zeer diep of breed assortiment wil aanbieden, zal genoeg verkoopvolume moeten genereren om de kosten van een groot assortiment te kunnen dekken.

Want een groter assortiment vereist meer inkoop, opslagruimte, schapruimte en promotie. Hier staat wel een hoger risico tegenover, dat de verkoper met onverkochte of onverkoopbare producten overhoud. 

De opkomst van e-commerce heeft in de detailhandel veel veranderd webwinkels zijn met hun efficiënte distributiekanalen veel beter in het aanbieden van sommige productgroepen dan de traditionele winkels.

Zo zijn er heel veel platen/CD zaken uit de straten verdwenen, omdat hun specialistische aanbiedingen veel eenvoudiger en goedkoper waren te verkrijgen via internet. 

Bekijk hieronder de video over deze zaken:

Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass

Hoe je binnen enkele maanden een miljoenenomzet kan draaien!

Ontdek de Gratis Training van de Bol Masterclass