Jij wilt graag weten wat Google Ads is en wat je allemaal kunt bewerkstelligen voor je eigen onderneming of voor een bedrijf? Lees alles wat je moet weten over de online advertentiekanaal hieronder:
Inhoudsopgave

Wat is Google Ads?
Google Ads (voorheen heette dat Google Adwords) is een advertentieprogramma gemaakt door Google waarmee met je website of shop geld mee kunt verdienen doormiddel van gebruikers te bereiken via de zoekmachine.
Het advertentiekanaal biedt ook adverteerders de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de meest interessante zoekwoorden, het aantal zoekvolume per maand op dat zoekwoord en wat de concurrentie is op dat niveau waarop je wilt gaan adverteren.
Google is de grootste zoekmachine ter wereld met een marktaandeel van nog steeds 90%!
Daarnaast is het ook de grootste inkomensbron van Google en wordt algemeen beschouwd als de meest effectieve online advertentiekanaal ter wereld.
Bekijk hieronder de video voor een bredere uitleg over Google Ads
Hoe werkt Google Ads?
Waarom staat de ene advertentie bovenaan en de andere niet? Twee factoren spelen hierbij een belangrijke rol: de concurrentie en de kwaliteitsscore van je advertentie.
Hoe meer concurrentie is bij een zoekwoord, hoe meer je moet betalen voor een klik. Daarom is er ook een veiling. Ga je niet mee in de concurrentiestrijd, dan is de kans groot dat je niet bij de eerste 4 advertenties komt te staan.
De kwaliteitsscore + CTR (Click Through Ratio, oftewel: de doorklik ratio) wordt opgebouwd op basis van relevantie en klikgedrag. Deze 2 factoren vindt de Google zoekmachine heel belangrijk, want hoe meer gebruikers op je advertentie klikken ten opzichte van de concurrent, hoe hoger je in de ranking komt.
De kwaliteitsscore is gebaseerd op een score van 1 t/m 10, waarbij 8 t/m 10 een uitstekende score is. Hoe beter de kwaliteit van een advertentie, hoe minder je moet betalen per klik van een gebruiker.
Hieronder een video waarbij een voorbeeld wordt laten zien hoe je op nummer 1 komt te staan met een zoekwoord:
Kosten Google Ads
Als jij gebruik wilt maken van de online advertentiekanaal moet je wel een Google account nodig hebben, om je vervolgens aan te melden voor het advertentiekanaal.
Als je gaat adverteren binnen Google Ads moet je een ‘campagne’ starten.
In je campagne kan je aangeven wat je maximaal aan een klik wilt uitgeven. Je gaat pas betalen als ook iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt, maar wees niet bang dat er mensen onbeperkt op je advertentie(s) gaan klikken want Google filtert de gebruikers uit en wordt de advertenties dan niet meer vertoond aan diegene die misbruik van maken, bewust of onbewust.
Je kunt binnen je campagne een dagbudget opstellen hoeveel je wilt uitgeven voor de advertentie. De kosten per klik (CPC) geeft je een prognose hoeveel klikken je kunt verwachten met jouw budget.
De kosten van Google Ads kan heel verschillend zijn per website, branche of product. Google Ads is bijna voor alle producten/diensten geschikt om voor te adverteren.
Matthijs legt uit hoe je een Campagne start binnen Google Ads:
Voor en nadelen Google Ads
Het is natuurlijk niet zo dat je even begint met online adverteren, want als je een campagne wilt gaan opzetten is wel enige kennis vereist, voordat je anders duizenden euro’s verbrand.
Hier zijn enkele voor en nadelen van Google Ads, ik begin met de voordelen:
Voordelen

Direct resultaat
Binnen een paar minuten kun je een campagne opzetten en zijn je advertenties snel live te zien. Alleen Google moet nog wel de goedkeuring geven aan de zoekwoorden, de inhoud van de advertentie en desbetreffende pagina checken waar de bezoeker uitkomt.
Gerichte bezoekers
In vergelijking met een tv-reclame of een banner op een website, worden alleen jouw advertenties vertoond op specifieke zoekwoorden.
Bijvoorbeeld iemand die een autoverkoper is heeft en alleen Volkswagens verkoopt. Daarmee kan die een advertentiecampagne opzetten met zoekwoorden als ”volkswagen kopen” of ”volkswagen polo”. Daarbij kan de autoverkoper ‘uitsluitingszoekwoorden’ toevoegen waarbij de advertentie op die zoekwoorden niet worden getoond.
En de autoverkoper kan zich ook echt richten op een doelgroep die eventueel geïnteresseerd is om een volkswagen te willen kopen.
Dit is ook een goede manier om je advertentiekosten te laten beperken.
Marktverkenning
Dit is een van de meest interessantste opties binnen Google Ads, je kunt de markt verkennen binnen een zoekwoordplanner.
Google helpt je ook mee met welke zoekwoorden je nog meer profijt kunt hebben om je product of dienst meer te kunnen promoten.
Nadelen

Het kan veel geld kosten
Afhankelijk in welke branche je zit en wat de concurrentie doet op bepaalde zoekwoorden kan het bedrag flink oplopen. En houdt ook rekening mee, is je product of dienst seizoensgebonden? Want als het product/dienst toeneemt of afneemt dan weet je ongeveer welk budget er bij past.
Campagne opzetten vraagt vereiste kennis
Een Google Ads account opzetten is zo gebeurd, maar weet wel als je een campagne opzet dat je daar wel inzicht moet hebben.
Je moet weten welke zoekwoorden relevant zijn en welke niet, ga je op exacte, woordgroepen of in de breedte adverteren?
Er wordt op den duur gevraagd of een Google Ads specialist jou wilt helpen om tot een succesvol campagne te willen leiden. Een tip: doe het niet! Want je moet ook voor de specialist betalen.
Je kunt het doen en dat is prima, maar hou wel rekening wat er gebeurt binnen jou Google Ads account.
Tijdelijke promotie
Zodra je stopt met advertenties en je bent alleen afhankelijk van Google Ads, hou dan wel rekening mee dan je enorm veel bezoekers mist.
Wanneer je bijvoorbeeld niet investeert in SEO (gratis bezoekers via de google zoekmachine) blijf je dus afhankelijk houden van Google Ads en zal dit altijd geld blijven kosten
Google Ads tegoed
Omdat ik zelf ook gebruik maak van Google Ads, mag ik gratis advertentietegoed promoten voor bedrijven/freelancers die beginnen willen met online adverteren. Mis deze superaanbieding niet als je wilt gaan starten!
Wil je ook starten met Google Ads?
Heb jij interesse om te starten met Google Ads? Ontdek dan de SEA Masterclasses van Matthijs Beumer.
Matthijs heeft al jarenlang ervaring met online adverteren en wil graag jou opleiden tot een ware Google SEA Specialist
Leer hoe je met Google Ads jou onderneming tot een ware omzetmachine kunt realiseren. Alle theorie en praktijk wordt er behandeld binnen de Google online advertentiekanaal.
Lees mijn uitgebreide review over de SEA Masterclasses van Matthijs Beumer

Wil jij starten met Google Ads?
Schrijf je in en ontvang gratis het E-book: ‘Leren domineren in Google’
Lees dit ook:
E-Commerce
Lees mijn uitgebreide review over de Bol Masterclass van Jia Ruan
Wie is Jia Ruan eigenlijk?
Wil jij starten met E-Commerce?
Hoe start je met verkopen op Bol.com?
Affiliate Marketing
Lees mijn uitgebreide review over de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard
Wie is Jacko Meijaard?
Wil jij starten met Affiliate Marketing?
Social Media Marketing Bureau
Lees mijn uitgebreide review over de Agency Masterclass van Mitchell Weijerman
Lees mijn uitgebreide review over de SMMB Masterclass van Boyd Hoek
E-Mail Marketing
Lees mijn uitgebreide review over Enormail
Overig
Wie is Team Unstoppable?